Public Agency

De Romeinse tijd tot leven laten komen

Public Agency is een onafhankelijk contentproductiebureau voor film en video. Samen met hun producenten, schrijvers, regisseurs en creatievelingen weten ze hoe ze jouw project tot leven kunnen laten komen. Public Agency heeft ons gevraagd te helpen bij een groot VR-project voor een museum in Engeland. Public Agency leverde de beelden, wij ontwikkelden een levensechte VR-ervaring!

Samen de Romeinse tijd tot leven laten komen

Alle wegen leiden naar Rome! Zo ook het project wat wij samen zijn aangegaan met Public Agency. En niet zomaar Rome, wij hebben het over het Rome helemaal terug in de tijd van de oude Romeinen. Public Agency is een onafhankelijk contentproductie bureau voor film en video. Samen met hun producenten, schrijvers, regisseurs en creatievelingen weten zij jouw project tot leven te laten komen. Public Agency heeft ons gevraagd om mee te helpen bij een groot VR project voor een Brits museum. Public Agency levert de beelden, wij leveren een levensechte VR experience!

In deze case

  • Uitdaging
  • Oplossing
  • Facts & figures

Uitdaging

In Engeland zijn ruïnes gevonden van een nederzetting uit de Romeinse tijd. Deze zijn gerestaureerd naar (bijna) originele staat. De gebeurtenis inspireerde een museum in Engeland om van de ontdekking een levensechte VR experience na te bootsen. Bezoekers kunnen deze ervaring in het museum meemaken.

De VR experience laat het verhaal van een welvarend gezin uit de Romeinse tijd zien. Public Agency heeft dit verhaal vertaald naar 5 video’s opgenomen in 5 verschillende settings. Denk hierbij aan de tijd van de gladiatoren, mythe, grieken en romeinen. Ons team heeft deze video’s verwerkt in een VR experience waarbij je met de VR bril een 360° zicht hebt. Loop door het gigantische museum en voel je een echte Romeinse burger!

Echter, snappen wij dat je wellicht geen Latijn spreekt waardoor het verhaal wat moeilijk te volgen kan zijn. Daarom is er ondertiteling in zeven talen en een extra ondertiteling voor slechthorenden gecreëerd. De uitdaging voor ons in dit project lag in het correct weergeven van ondertiteling in een bewegend beeld. Deze ervaring moet prettig zijn voor de gebruiker die rondloopt en met 360° zicht rondkijkt.

Daarnaast lag er voor ons team een uitdaging in het gelijk laten lopen van de volgende vier losse componenten; video, geluid, voice-over en de ondertiteling.

VR experience - Public Agency

Oplossing

Voor dit project kunnen we heel duidelijk zijn. De oplossing? Testen, testen en je raadt het al… nog meer testen! Grote precisie is nodig om een VR ervaring levensecht te laten voelen. 

De vijf filmpjes aangeleverd door Public Agency zijn van hoge kwaliteit waardoor dit  grote bestanden zijn hebben. Om de app niet te vertragen, hebben wij ervoor gekozen om deze filmpjes als losse bestanden op de VR headset te programmeren. 

Echter, werden de filmpjes hierdoor een paar seconde vertraagd. Om de vier componenten (video, geluid, voice-over en ondertiteling) gelijk te krijgen, moest er op de milliseconde getest worden. Om de juiste taal te kunnen instellen heeft ons team een richter in het centrum van de visie geïnstalleerd. Wanneer gebruikers hun visie richten op de juiste button in het beginscherm stellen zij de ondertiteling in. Deze buttons verdwijnen nadat je een taalkeuze hebt gemaakt zodat gebruikers volledig kunnen genieten van de VR experience.

Resultaat

Facts & figures

  • Complete VR experience met 360 graden view 
  • Ondertiteling in 7 talen + voor slechthorenden
  • Op de milliseconde getest

Projecten waar we trots op zijn