12.06.2023

<h1>Headless vs. WordPress: de voor- en nadelen</h1>

Share this on
Headless vs. WordPress

U bent ondernemer en op zoek naar een (nieuw) CMS voor uw website. Een fluitje van een cent, toch? Na een snelle Google-zoekopdracht laten de technische termen en een verscheidenheid aan opties u nog meer in de war. Maar u wilt een solide keuze maken die past bij de behoeften van uw bedrijf. De meeste mensen kiezen voor WordPress, maar een headless CMS wordt steeds populairder.

In deze blog legt WP Brothers je het verschil uit tussen een headless CMS en een traditioneel CMS – zoals WordPress. Beide opties hebben namelijk een aantal belangrijke voor- en nadelen waar je goed over na moet denken voordat je een website opzet of overstapt naar een ander CMS.

Wat is een CMS:

Laten we, om de verschillen tussen de twee systemen goed uit te leggen, ons geheugen opfrissen over wat een CMS is en waarvoor het wordt gebruikt. Een CMS – content management systeem – is een softwareprogramma waarmee de gebruiker content kan creëren en beheren zonder code te hoeven schrijven. Simpel toch? Content kan met één klik op de knop worden gemaakt, beheerd, gewijzigd en gepubliceerd. Giet dit in een gebruiksvriendelijk pakket en je hebt een CMS.

Backend en frontend:

Een traditioneel CMS, zoals WordPress, bestaat uit twee delen: een front-end en een back-end. In de back-end creëer je nieuwe content of pas je bestaande content aan. Dit is een beveiligde ruimte waar u als beheerder toegang toe heeft. Door middel van een thema of template wordt deze content op de front-end getoond. Dit is het zichtbare resultaat voor bezoekers. Niet helemaal tevreden met de standaard look-and-feel of beleving van de front-end? Met verschillende templates of plugins – downloadbare add-ons – verander je eenvoudig bepaalde functionaliteiten of het design.

Wat is een headless CMS:

Maar wat is dan een headless CMS? Een CMS is toch een CMS? Bijna. Dagelijks wordt er gewerkt aan updates en vernieuwingen waardoor er verschillende systemen ontstaan met hetzelfde doel, namelijk; inhoud beheren.

De term headless klinkt gek, maar is eigenlijk heel logisch. Het CMS heeft geen front-end en heeft dus geen gezicht of “hoofd”. Dat betekent dat je content kunt beheren en lezen met een headless CMS. Dat is alles. Hoewel dat beperkend klinkt, kun je doen wat je wilt met je content, waar je ook U kunt bijvoorbeeld uw inhoud zowel op uw website als in uw app weergeven zonder de weergave te verstoren – een functie die WordPress niet gemakkelijk ondersteunt.

Dit is mogelijk doordat de frontend en backend volledig gescheiden zijn. De koppeling tussen front-end en back-end wordt tot stand gebracht door middel van API’s.

Een API is een software-interface waarmee twee applicaties met elkaar kunnen communiceren.

Samenvattend: met deze API’s heeft de front-end van uw website toegang tot de inhoud van de back-end. Daarom hebben ontwikkelaars aan de front-end meer ruimte om te kiezen welke technologie ze willen gebruiken om een website, webshop of app te bouwen.

Voordelen:

  • Focus op performance vanwege de Single Page Application structuur, wat een positieve invloed heeft op de gebruikerservaring. Die verbeterde prestaties hebben op hun beurt een positieve invloed op technische SEO.
  • Meer creatieve vrijheid en flexibiliteit tijdens het bouwproces. U wordt immers niet beperkt door de standaardoplossingen en plug-ins van het betreffende CMS.
  • Veel veiliger omdat de content alleen via API koppelingen opvraagbaar is en de database niet direct toegankelijk is.
  • Makkelijker koppelingen maken met externe software. Deze hoeft niet via het CMS gekoppeld te worden, maar kan direct in de front-end worden opgenomen.
  • Je kunt altijd overstappen naar een ander CMS, een andere front-end bouwen of een kanaal toevoegen. Daarbij hoef je niet bang te zijn voor een lock-in bij een bepaalde aanbieder.

Nadelen:

  • Niet jij, maar ontwikkelaars hebben de controle over de website.
  • Het CMS is eigenaar van het ”CMS”. Dit creëert een afhankelijkheid.
  • De community voor Headless-ontwikkelaars is in opkomst, maar nog steeds een stuk kleiner dan de WordPress-community. Hierdoor is er minder keuze in aanbieders.
  • Het gebruik van een headless CMS vraagt om een ervaren marketing/content team.

Wat doet WordPress anders:

Bij traditionele CMS-systemen, bijvoorbeeld: WordPress, zijn de back-end en front-end meer met elkaar verbonden. Iets veranderen in de back-end is direct zichtbaar in de front-end. WordPress ondersteunt beide in de meeste gevallen. Erg handig, maar ook dit heeft weer wat voor- en nadelen.

Voordelen:

  • Je hebt volledige controle over zowel de website als het CMS.
  • Flexibiliteit in paginasamenstelling voor zowel marketeers, ontwikkelaars als ontwerpers – er zijn bijvoorbeeld veel plug-ins, thema’s en API’s met andere tools beschikbaar.
  • Wereldwijd geaccepteerd. Je hebt dus vrije keuze in hostingpartijen.
  • WordPress biedt al veel functionaliteit direct uit de doos.

Nadelen:

  • Die grote flexibiliteit kan een pijnpunt worden. Werk gestructureerd anders kan de back-end snel rommelig worden.
  • WordPress is het meest gebruikte CMS, zwakke punten zijn dan ook bekend. Onderhoud en beveiligingsoptimalisaties zijn daarom essentieel.
  • Vertalingen van pagina’s kunnen hectisch worden voor de contentmanager.
  • Prestatie-optimalisaties zijn nodig de beste gebruikerservaring te creëren. WordPress is out of the box niet het snelste CMS. Houd er rekening mee dat prestatieproblemen een negatieve invloed hebben op de SEO-beoordeling van de website.

Dus, welk CMS is beter?

Zoals met elke tool, is er geen duidelijke winnaar. Het hangt af van uw voorkeuren, zaken, visie voor de toekomst enzovoort. Een headless CMS is snel, veilig en cross-platform. Maar vanwege de manier waarop het werkt, heb je front-end- en back-end-ontwikkelaars nodig. Dat betekent een toename van de kosten en een afname van hoeveel u zelf kunt beheren.

WordPress daarentegen is snel op te zetten, schaalbaar en relatief goedkoop. Je hebt weinig technisch inzicht nodig. Het nadeel; je bent beperkt in de nieuwste technologische innovaties. WordPress ondersteunt bijvoorbeeld niet gemakkelijk platformonafhankelijk gebruik – iets wat een headless CMS buitengewoon goed doet.

Twijfelt u nog wat de beste oplossing is voor uw bedrijf of wilt u eerst van gedachten wisselen? Wij creëren, ontwerpen, ontwikkelen en lanceren websites, apps en platformen. Onze missie is om onze klanten te helpen mooie, gebruiksvriendelijke digitale producten te creëren die het leven van mensen gemakkelijker maken. We zijn obsessief gepassioneerd over wat we doen en we geloven dat geweldig ontwerp en innovatieve ontwikkeling elk probleem kunnen oplossen. Ons team bestaat uit getalenteerde individuen van over de hele wereld die een gemeenschappelijk doel delen: onze klanten helpen online succesvol te zijn. Op zoek naar een nieuw digitaal product? Neem contact met ons op!

Ben je ervan overtuigd dat een WordPress CMS de beste oplossing is voor jouw bedrijf, dan helpen onze specialisten van WP Brothers je verder! WP Brothers is een toegewijde WordPress-ontwikkelaar die gespecialiseerd is in het maken, ontwerpen, ontwikkelen en lanceren van aangepaste WordPress-websites. Met onze jarenlange ervaring met het bouwen van WordPress websites weten wij als geen ander hoe we dit van voor tot achter moeten aanpakken. Dankzij deze ervaring zijn onze lijnen kort en is onze communicatie efficiënt.

Steven Ammerlaan

NEEM CONTACT OP

WE ARE READY FOR THE NEXT DIGITAL CHALLENGE

Neem contact op via 030 737 09 02 of stuur een email naar [email protected].

Contact